• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziś podpisanie umowy na budowę linii tramwajowej na Morenę

Krzysztof Koprowski
12 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Jesienią 2015 r. tą rezerwą terenową pojechać powinny pierwsze tramwaje z Siedlec na osiedle Morena. Jesienią 2015 r. tą rezerwą terenową pojechać powinny pierwsze tramwaje z Siedlec na osiedle Morena.

Po ponad 30 latach obietnic, wreszcie rozpoczną się prace przy budowie trasy tramwajowej na osiedle Morena. We wtorek zostanie podpisana umowa z wykonawcą, konsorcjum firm MTM Gdynia i Rajbud Tczew, które wybuduje nową linię do końca września 2015 r.



Podpisanie umowy pomiędzy wykonawcą oraz przedstawicielami miasta zaplanowano na wtorkowe południe 12 listopada. Będzie to moment przełomowy w inwestycji, której harmonogram i tak jest spóźniony o ponad... 30 lat.

Gdyby wierzyć pierwszym terminom narzuconym inwestycji, to dzisiaj z pewnością pisalibyśmy o generalnym remoncie lub przebudowie sieci tramwajowej na Morenie. Pierwsze pojazdy po torach w kierunku dzielnicy Piecki-Migowo miały bowiem pojechać już w 1981 r.

Nie do końca jest jednak prawdą, że pierwsze szyny na tej trasie zostaną ułożone dopiero po podpisaniu umowy. Na przełomie 2010 i 2011 roku wykonano bowiem pierwszy, ok. 100-metrowy odcinek w obrębie skrzyżowania ul. Kartuskiej i Nowolipie zobacz na mapie Gdańska. Ta inwestycja powstała wraz z poszerzeniem ul. Łostowickiej i przebudową tego skrzyżowania w taki sposób, by teraz nie rozkopywać go ponownie.

Raptem kilka tygodni później, 12 lutego 2011 r. okazało się, że na pierwszy tramwaj pokonujący to skrzyżowanie nie będziemy czekać kolejnych trzech dekad. Dzięki zdobyciu dodatkowych środków unijnych, możliwa stała się realizacja kolejnego odcinka trasy, po Chełmie i powstającej jeszcze wówczas trakcji wzdłuż al. Havla.

Już w marcu 2011 r. ogłoszono przetarg na opracowanie projektu trasy, który wygrało Biuro Inżynieryjne Usług Projektowych z Krakowa z ceną 1,2 mln zł. Zwycięzca nawiązał współpracę z gdańskim Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego, które również ubiegało się o realizację projektu, lecz w cenie wyższej o 600 tys. zł.

Jeszcze w listopadzie dwa lata temu rozpoczął się proces konsultacji społecznych z mieszkańcami. Ujawniono wówczas, że trasa nie będzie zakończona tradycyjnymi pętlami, a torami odstawczymi dla tramwajów dwukierunkowych przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo oraz trójkątem torowym w ul. Bulońską (z tego rozwiązania korzystać mogą też jednokierunkowe tramwaje).

W listopadzie ub. r. niemal pewne było już, że uda się zdobyć niezbędne środki finansowe na inwestycję. Unijnych pieniędzy wystarczyło także na zakup dodatkowych pięciu dwukierunkowych tramwajów. Przetarg na ich budowę dla Gdańska rozpisano w lutym br., a ofertę złożyła tylko jedna firma - bydgoska Pesa z pojazdem Jazz Duo i ceną łączną ok. 54,1 mln zł.

Jednak nie cena tramwajów, a koszt budowy całej trasy był największą niewiadomą. Miasto zarezerwowało na realizację odcinka od pętli Siedlce do przystanku PKM Brętowo z trójkątem torowym w ul. Bulońską 149,4 mln zł. Ostateczna cena okazała się jednak sporo niższa, bo przetarg wygrało konsorcjum firm MTM Gdynia oraz Rajbud Tczew z ofertą ok. 116 mln zł. Zaoszczędzone pieniądze mają być przeznaczone na budowę odcinka od ul. Bulońskiej do Myśliwskiej.

Nim się to jednak stanie, warto przypomnieć, że na nowej trasie od Siedlec do PKM Brętowo powstanie pięć przystanków. Będą to: przebudowana pętla Siedlce na węzeł tramwajowo-autobusowy z parkingami, Piekarnicza, Belgradzka, Warneńska (w formie przystanku tramwajowo-autobusowego), Kolumba (wcześniej występujący pod nazwą Wyrobka) oraz PKM Brętowo.

Na budowie trasy zyskają też miłośnicy dwóch kółek, którzy otrzymają nową drogę rowerową. Zmodernizowana zostanie też sieć wodociągowa i kanalizacyjna. Pracom towarzyszyć będą również roboty drogowe, w tym wymiana nawierzchni ul. Rakoczego oraz przebudowa skrzyżowania ul. Rakoczego z ul. Bulońską.

Jeżeli uda się jednocześnie "zgrać" budowę odnogi w ul. Bulońskiej, to być może w terminie zbliżonym do pierwszego etapu powstaną jeszcze dwa przystanki tramwajowe - Budapesztańska oraz Myśliwska.

Pierwszy etap gotowy ma być do końca września 2015 r. Miejmy nadzieję, że będzie to już ostateczny termin realizacji dla tej trasy tramwajowej.

Opinie (146) 9 zablokowanych

  • (14)

    Strasznie niepraktyczny srodek transportu. Jeden wypadnie z szyn i potem wszystkie w danym kierunku musza stac.

    • 28 412

    • (2)

      rzadko się to zdarza, a jak się nie podoba to możesz na piechotę chodzić. Autobusy i inne środki transportu też się psuja, a poza tym często stoją w korku.

      • 69 7

      • (1)

        To był sarkazm

        • 7 28

        • Czy kolega/koleżanka wie, co to sarkazm?

          • 7 0

    • (1)

      Ty to masz chłopie łeb. Nie wpadł bym na to. Trzeba robić w takim razie mijanki co 50 m. Zwiększy to koszt inwestycji 2 razy ale jak raz na 10 lat wykolei się tramwaj to nie będzie blokował torów.

      • 33 4

      • po co mijanki?

        rezerwową linię obok puścić.

        • 28 3

    • poniekad prawda nie wiem jak teraz ale jak pracowalem przy operze (3)

      bałtyckiej - co drugi dzien tramwaj byl poza torami. Teraz troche tory poprawili i tylko kilka razy na tydzień, szło przeżyć o ile nie stało się to w godzinach szczytu komunikacyjnego.

      • 5 29

      • (2)

        Przestań bredzić, w tym roku miały miejsce 2 wykolejenia tramwajów, pierwsze w Oliwie w lutym a drugie w kwietniu właśnie przy Operze, jednak po tym zdarzeniu wymieniono fragment torowiska i od maja póki co jest spokój, więc jakich kilka wykolejeń w tygodniu?

        • 25 2

        • korekta (1)

          to trzecie wykolejenie miało miejsce w niedzielę 10.11.13 r., ok. 15.00 , chyba w okolicach Wrzeszcza

          • 3 2

          • Proste rozwiązanie

            Wystarczyłoby dorzucić zwrotnice raz na 1 kilometr, aby w razie potrzeby puścić tramwaje ruchem wahadłowym.

            • 1 1

    • samochód (1)

      jest za to turbo praktyczny. zielona fala, brak korków, miejsca do parkowania, paliwo niedrogie, ubezpieczenie też po kieszeni nie bije, bieżące naprawy i koszta utrzymania, a koszt zakupu... to każdego teraz stać na golfa 3, albo audi 80, no nie?

      • 37 1

      • Turbo popieram! Bracie, jesteś mega!

        • 1 0

    • hihih

      też myślę że powinniśmy raczej inwestować w jakieś helikoptery :D tramwaje to przeżytek

      • 20 0

    • Co za kosmiczna bzdura!!!

      • 3 1

    • Jazz

      jakie znowu Jazz my chcemy swing !!

      • 2 0

  • Budować tylko porządnie (5)

    a nie jak na chełmie w lato się szyny wykrzywiały

    • 253 6

    • za to sygnalizatory - przeważnie czerwone

      jak zwykle w nienagannym porządku

      • 18 2

    • nieobejdzie sie bez porprawek bo inaczej kolesie urzedasów sie niedorobią (2)

      • 3 7

      • masz dowody - idz na policje (1)

        nie masz - milcz

        • 3 0

        • był taki co poszedł i doniósł na prezydenta sopotu, może przypomnisz nam jak to sie skończyło?

          no więc właśnie...

          • 2 2

    • :-)

      Nie przejmuj się w zimę będą pękać...

      • 1 0

  • grzes (3)

    prosimy zrobic dojazd na stogi a pozniej morene,tam nowy tramwaj nie dojedzie

    • 55 41

    • (2)

      Nie chce być nie miły, ale nie dziwie się czemu na Stogi nie jeżdżą nowe tramwaje ( nie zważajac na stan torowiska)

      • 17 6

      • Na Stogi trzeba wyremontować tory!!!

        • 0 3

      • stogi

        adamowicz nie ma kasy

        • 0 0

  • (1)

    No,prezydencie Pawle...to dosc wazna sprawa wiec nie daj plamy tak jak w tymi aferami korupcyjnymi w swoim urzedzie i ukrywaniem majatku.Niech chociaz to zostanie zalatwione bez kretactwa:)

    • 66 20

    • Za rok są przecież kolejne wybory

      Tego typu akcje, jak i budowa ścieżek rowerowych prowadzących donikąd są właśnie po to, aby zrobić tzw. PR.

      • 3 10

  • Właśnie tytuł artykułu. (1)

    Coś mi tutaj nie gra..

    • 18 7

    • To włącz sobie radio

      • 1 0

  • Rakoczego (1)

    Ciekawe czy wytrzyma jeszcze dwie zimy.

    • 60 5

    • za późno, już nie wytrzymała :)

      jw

      • 2 0

  • A kiedy podpisanie umowy na remont nawierzchni... (5)

    PRZYNAJMNIEJ głównych ciągów komunikacyjnych w Gdańsku (Grunwaldzka, Świętokrzyska, Małomiejska, AK, Rakoczego-Nowolipie, Legionów-Rzeczpospolitej, Kołobrzeska, Pomorska)?

    • 68 24

    • (2)

      No ja właśnie zakładam, że równo z budową tramwaju wyremontują "górę" Moreny, tzn. skrzyżowanie Rakoczego i Bulońską całą. Bo autentycznie się zastanawiam nad kupnem samochodu terenowego. (akurat mnie do tego w ogóle ciągnie, ale to jest też dobry powód).

      • 14 2

      • Myślisz silnikiem, czy głową (1)

        Przecież napisali, że będzie remont i nawierzchni i skrzyżowania, to o co ci chodzi? Chciałeś poszpanować, że stać cię na terenówkę? Żenua.

        • 10 10

        • poczekamy - zobaczymy. I tak w pierwszym etapie będzie tramwaj Kartuska - Brętowo, a dopiero później - Bulońska do pętli. W czasie realizacji tej inwestycji przeciętny właściciel samochodu mieszkający na morenie zmienia 2x zawieszenie, albo kupuje nowe auto.

          • 1 9

    • Czytanie ze zrozumieniem sie kłania - przycztaj artykuł jeszcze za dwa razy, ale powoli i postaraj się zrozumieć każde zdanie,

      • 2 4

    • świętokrzyska, AK ?! Człowieku, te ulice są zupełnie nowe i w dobrym stanie. Nawierzchni jak w Niemczech na autostradzie to ty nie dostaniesz na zwykłych drogach..

      • 2 4

  • Jak kiedyś projektowano? (2)

    Tak źle się mówi o urbanistyce, ale już 30 lat temu wybudowano drogę tak, że jest gdzie wybudować tramwaj-pomyślano o tym. Szkoda, że we współczesnych czasach, jak deweloper pomyśli o drodze dojazdowej do swojego osiedla to jest świeto.

    • 148 7

    • Drogę wybudowano według projektów z lat siedemdziesiatych XXw.

      I to ci parszywi komuniści tak to zaprojektowali. Potrafili zaprojektować osiedla , które mają przestrzeń i do których będzie można dojechać i mieszkać, a teraz buduje się za zgoda miasta naćpane bloki, gdzie sąsiadki mogą sobie pranie wieszać jak w Neapolu.
      Fakt, że nie wszystko udało im się zrealizować nie zmienia faktu, iż mieli sensowne wizje.
      A to co teraz wyprawia BRG woła o pomstę do nieba.

      • 32 4

    • Wtedy pieniądz był jednym z wielu bogów, teraz jest jedynym.

      • 1 0

  • Obok na ul. Piecewskiej są takie wyrwy w jezdni ale nikt się nie przejmuje a samochody są demolowane (3)

    kogo z władzy to obchodzi przecież tego nie widać, tramwaj na głównej drodze to co innego.

    • 81 15

    • My się przejmujemy cały czas (1)

      i będziemy pamiętać.

      • 4 6

      • pamiętajcie wyborcy

        urząd na was patrzy !

        • 3 2

    • zgłoście to do Budżetu Obywatelskiego na 2014 r.!

      • 0 0

  • TYTUŁ (6)

    raczej powinno być "NA BUDOWĘ TRASY TRAMWAJOWEJ"
    Tramwaje już zbudowane :)

    • 41 7

    • Chcemy zmieniać świat? Zacznijmy od siebie. (3)

      Nazwy mieszkańców miast, osiedli i wsi piszemy małą literą.

      • 3 8

      • O co ci chodzi guciu, bo nie rozkminiam? (2)

        Napisała prawidłowo, bo "gdańszczanka" w tym wypadku jest nazwą własną pisaną z dużej litery.
        Błąd jest za to w tytule artykułu, bo nie ma osiedla Morena w Gdańsku - jest Piecki-Migowo. Morena to nazwa spółdzielni mieszkaniowej.

        • 14 1

        • najwyższy czas zmienić nazwę tej dzielnicy na - Morena

          aktualną mało kto się posługuje

          • 5 4

        • Dzięki :)

          Dokładnie, tak jest jak napisałeś, pisałam to jako mieszkanka Gdańska, czyli gdańszczanka. Ale podpisałam się jako ..

          • 6 0

    • Tych na Morenę jeszcze nie zbudowano, nawet nie zamówiono

      • 1 1

    • Budowana bedzie nowa linia tramwajowa, co dziwnego w tym tytule? Trasa moze być rowerowa,.. Ńie używa sie pojęcia trasa tramwajowa.. Polaki.. Wiecznie wszystko trzeba krytykować!,

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane