• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk: mniej korków na Południu. Cena: eksmisje i wyburzenia

Maciej Naskręt
14 kwietnia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Ul. Nowa Podmiejska przetnie ul. Małomiejską na wysokości istniejącego przystanku autobusowego. Ul. Nowa Podmiejska przetnie ul. Małomiejską na wysokości istniejącego przystanku autobusowego.

Trzeba zbudować ul. Nową Bulońską Północną, potem Nową Jabłoniową i Nową Małomiejską wraz z Nową Podmiejską - zdecydowali planiści z Biura Rozwoju Gdańska. Mieszkańcy mogą spodziewać się wyburzeń, ale dopiero za kilka lat.



Strategiczny Program Transportowy przewiduje w pierwszej kolejności realizację ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Później dopiero zostaną wybudowane ul. Nowa Jabłoniowa, ul. Nowa Małomiejska i ul. Nowa Podmiejska. Strategiczny Program Transportowy przewiduje w pierwszej kolejności realizację ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Później dopiero zostaną wybudowane ul. Nowa Jabłoniowa, ul. Nowa Małomiejska i ul. Nowa Podmiejska.
Zadaniem Strategicznego Programu Transportowego, przygotowanego przez pracowników Biura Rozwoju Gdańska, a także Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miasta było znalezienie odpowiedzi na pytanie: które drogi w południowych dzielnicach Gdańska powinny być rozbudowane najszybciej, aby zapobiec utrudnieniom w ruchu?

- Wybrano trzy inwestycyjne priorytety. Mają one zagwarantować płynny ruch pojazdów - mówi Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Nowa Bulońska Północna
Najbardziej potrzebna według Strategicznego Programu Transportowego jest budowa ul. Nowej Bulońskiej Północnej o długości 1,65 km. Jej koszt oszacowano na ok. 220 mln. zł. Nowa trasa połączy istniejącą, starą ul. Bulońską zobacz na mapie Gdańska na Morenie z ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska na gdańskim Jasieniu. Droga ma być trasą dwujezdniową, o dwóch przeciwnych pasach ruchu. Trasa będzie przebiegać przez teren, na którym dziś są ogródki działkowe. W ramach tej inwestycji do wyburzenia przeznaczony jest jeden budynek mieszkalny, tuż przy ul. Myśliwskiej.

Nowa Jabłoniowa
Tańszą i drugą do realizacji, jest budowa ul. Nowej Jabłoniowej. Ponad dwukilometrowy odcinek trasy kosztować będzie ok. 90 mln. zł. Jej przebieg przewidziano od węzła przy al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska do Obwodnicy Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska. Dwujezdniowa droga o dwóch pasach ruchu ma się zakończyć na gdańskich Szadółkach przy ul. Lubowidzkiej zobacz na mapie Gdańska. Dalej, w kierunku obwodnicy pojedziemy już jednojezdniową trasą, ale składającą się z czterech pasów ruchu - tak jak jest to na al. Niepodległości w Sopocie zobacz na mapie Gdańska.

Nowa Podmiejska wraz z Nową Małomiejską
Najdroższą i trzecią w kolejności najbardziej priorytetowych inwestycji w gdańskiej dzielnicy Południe jest budowa ul. Nowej Małomiejskiej wraz z ul. Nową Podmiejską o długości 2,55 km. Droga połączy projektowaną pętlę przy ul. Świętokrzyskiej zobacz na mapie GdańskaTraktem św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska. Będzie ona kosztować ok. 370 mln. zł. Dlaczego aż tyle? Jest tam bowiem najwięcej obiektów, które będzie trzeba zrównać z ziemią zanim rozpoczną się pierwsze prace budowlane. Choć to wciąż odległy moment, w świetle planowanej dwujezdniowej ulicy będzie trzeba usunąć ok. 13 domów mieszkalnych i ok. 25 budynków gospodarczych. Stąd część mieszkańców będzie trzeba przesiedlić.

Dwie ruchliwe ulice otoczą mieszkańców ul. Małomiejskiej 20-25. Budynki stojące w świetle projektowanej ul. Nowej Podmiejskiej zostaną zburzone. Dwie ruchliwe ulice otoczą mieszkańców ul. Małomiejskiej 20-25. Budynki stojące w świetle projektowanej ul. Nowej Podmiejskiej zostaną zburzone.
Mieszkańcy już obawiają się utrudnień w związku z przebiegiem ul. Nowej Podmiejskiej. - Trasa weźmie nas "w kleszcze" - mówią. - Z jednej strony będzie przebiegać istniejąca, stara ul. Małomiejska, do której krawężnika od naszych domów mamy zaledwie dwa metry. Z drugiej strony, w oknach zobaczymy ul. Nową Podmiejską, ok. pięciu metrów od domów - mówi pani Hanna, mieszkanka szeregowca przy ul. Małomiejskiej 23. - Przebieg dróg wyznaczono w kształcie litery "S" od ul. Modalińskiego, poprzez ul. Nakielską, aż do Traktu św. Wojciecha - dodaje.

Część budynków zlokalizowanych w obrębie planowanej ul. Nowej Podmiejskiej objęta jest jednak ochroną konserwatorską. - Do czasu realizacji trasy podlegają one ochronie prawnej. Zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ich ewentualna rozbiórka musi być poprzedzona wykonaniem inwentaryzacji konserwatorskiej. W tym przypadku interes społeczny, jakim jest budowa nowej ulicy, praktycznie przesądził o ich losie - przyznaje Janusz Tarnacki, Miejski Konserwator Zabytków w Gdańsku.

Budowa ul. Nowej Małomiejskiej nie będzie trudna z punktu widzenia wyburzeń. Od wielu lat obwiązują tam plany, które uniemożliwiały prowadzenie inwestycji budowlanych po północnej stronie ul. Małomiejskiej.

Urzędnikom trudno wskazać datę rozpoczęcia realizacji priorytetowych dróg w ramach Projektu Strategicznego Programu Transportowego Dzielnicy Południe na lata 2014-2020. - Nie można mówić o terminach, to zbyt odległe plany - wyjaśnia Marcin Dawidowski, dyrektor wydziału programów rozwojowych w gdańskim UM.

Po wybudowaniu czterech kluczowych ulic w dzielnicy Południe, miastu pozostanie zlecić wtedy budowę trasy Nowej Świętokrzyskiej, Nowej Warszawskiej i Unruga. Te drogi, według badań planistów, nie stanowiły panaceum na utrudnienia drogowe w dzielnicy Gdańska, Południe. Stąd też znalazły się na dalszych miejscach. Podobny los spotkał trasę Północ-Południe łączącą ul. Sikorskiego zobacz na mapie Gdańskaul. Małomiejską zobacz na mapie Gdańska.

Spotkanie mieszkańców z władzami miasta w sprawie rozbudowy układu ulicznego w gdańskiej dzielnicy Południe odbędzie się 21 kwietnia (środa), o godz. 17, w sali gimnastycznej szkoły podstawowej nr 12 przy ul. Człuchowskiej zobacz na mapie Gdańska.

Opinie (176) 5 zablokowanych

  • A gdzie miejsce dla tramwaju? (16)

    Widać że urzędnicy idą po najniższej linii oporu - nowe jezdnie nie przewidują wydzielonego pasa dla komunikacji tramwajowej.

    Za 20 lat zakorkowane będą te ulice jeżeli nie powstanie alternatywa dla komunikacji zbiorowej.

    • 211 9

    • (9)

      mówi się "linii najmniejszego oporu", czyli linni wskazującej najmniejszy (najniższy) opór :)

      • 18 4

      • również nie masz racji znawco (6)

        mówi się "po najmniejszej linii oporu"; chciałeś zabłysnąć, ale nie wyszło

        • 10 27

        • Obie formy są prawidłowe (2)

          Poza tym nie ważne co się mówi, a co się pisze. Mowa potoczna to nie wszystko.

          • 1 13

          • mowi sie (1)

            "po najlzejszej linii oporu"

            • 0 0

            • najlepsza ślina potwora

              • 1 0

        • (1)

          Przykro mi, ale nie masz racji. "Linia najmniejszego oporu" jest formą poprawną. A "najmniejsza linia oporu"? Co to w ogóle za twór jest? Zastanawiałeś się choćby nad znaczeniem tego potworka?

          • 10 4

          • a najniższa linia oporu?

            bo od tego się zaczęło

            • 3 0

        • Bezedura

          Jedyną poprawną formą jest linia najmniejszego oporu, bo to chodzi o opór, nie o linię. W przypadku najmniejszej linii oporu wychodzi na to, że tych linii jest kilka, co jest bezedurą.

          • 10 0

      • (1)

        Nie macie racji. Jeżeli chodzi o linię, to może ona być cienka lub gruba. Nie ma linii ani niskiej, ani małej. Poza tym zdanie rozpoczyna się od dużej litery i próbując pisać po polsku używajcie Altu na miłość boską.

        • 0 0

        • Ja bo buduję drogi.

          • 2 0

    • jaki tramwaj? (3)

      a przepraszam bardzo gdzie ten tramwaj mialby zakrecac?małomiejska w dół do traktu a potem gdzie???tramwaj jedzie łódzką do świetokrzyskiej....a małomiejska bedzie szeroka dla samochodow...czy wszędzie ma jezdzic tramwaj?nie przesadzajmy

      • 8 21

      • (1)

        do nowego przystanku skm most czerwony!! jeszcze niedawno wzdluz malomiejskiej miala byc skm poludniowa az po lotnisko!!

        • 7 1

        • miała ale ECS będziemy za to mieli

          • 1 0

      • na rondzie. driftem!

        • 7 0

    • inne obawy... (1)

      "Mieszkańcy już obawiają się utrudnień w związku z przebiegiem ul. Nowej Podmiejskiej..." a ja już obawiam się gdzie ich przesiedlą...Bo patologia miała swój azyl własnie tam a teraz "zarażą" inne dzielnice zapewne te gdzie dopiero powstają osiedla za które inni płacą grube pieniądze...

      • 7 0

      • sam jesteś patologia

        jak ktoś mieszka w brzydkim domu bo miasto ma wywalone w remonty to nie znaczy że jest patologią, odsetek patologii na tej dzielnicy nie jest wcale większy niż gdzie indziej, nie uogólniaj

        • 0 0

  • Obiecanki cacanki (6)

    • 68 9

    • jak zawsze... (1)

      ... a głupiemu stoi....

      • 10 1

      • hehehe adamowicz zrozumiał że bez kiełbasy wyborczej nie wygra

        • 2 0

    • chyba

      ..obiecanki cycanki.. :D

      • 2 1

    • wybory idą (1)

      • 6 1

      • zima idzie....

        • 3 0

    • Drodzy mieszkańcy, nie ma co się na zapas denerwować. O rozbudowie Słowackiego głośno od lat a puki co codziennie stoimy w korkach. Z Polskim tempem rozbudowy dróg może dopiero wasze prawnuki zostaną wysiedlone i przejadą się nowym, 2 km odcinkiem drogi .

      • 9 0

  • Czyli w końcu będę miał świetny dojazd do pracy... (1)

    ...gdy już przejdę na emeryturę. No ale przynajmniej moje dzieci skorzystają.

    • 88 8

    • Gdańsk "Południe"

      na całe szczęście już za parę dni przeprowadzam się na Gdańsk "Północ" tyle że z dojazdem do roboty gorzej bo pracuję na Osowej, a jak wiadomo na Dziki Zachód prowadzi tylko zakorkowana NOWA Spacerowa. KOCHAM TO MIASTO i Budyniaka tesz.

      • 3 0

  • A co będzie jak Polska nie otrzyma dotacji z UE na lata 2014-2020? (3)

    Nie ma co ukrywać że wszystkie te plany wezmą w łeb i nic nie powstanie jak nie będzie dotacji z UE.

    • 54 8

    • nie dołuj jeszcze bardziej

      czekanie w korkach 10 kolejnych lat jest wystarczająco dołujące

      • 1 0

    • Szansa na nieotrzymanie dotacji...

      Szansa na nieotrzymanie dotacji jest tak samo mała jak na to że Polska wystąpi z UE :D

      • 3 0

    • plany jak plany , jeżeli i tak dostanie dotacje ;) lecz i tak znajdą się ważne i ważniejsze plany ;] i tak w kółko by można ;]

      • 0 0

  • Potrzebna jest Nowa Sikorskiego ! (9)

    Dlaczego nie uwzględnia się nowej planowanej od lat drogi Nowej Sikorskiego - przedłużenie od pętli/Tesco na Chełmie do Małomiejskiej wraz z przedłużeniem linii tramwajowej z Chełmu na Orunię Górną?

    • 73 2

    • właśnie! (7)

      Po co na siłę udrażniać Małomiejską/Podmiejską skoro można wykorzystać istniejące już trasy i skierować cały ruch na Górną Orunię i dzielnice południowe przez Chełm i WZ??

      • 17 4

      • (1)

        Cos czuję iz nie ccęsto bywasz w tych rejonach. Zapraszam 7 rano z łódzkiej do trasy w-z , TYLKO KANAPKI WEŹ bo troche to potrwa.

        • 14 2

        • tramwaj panowie w 2011 roku na oruni górnej-plany znane od wiecej niż 10 lat ale dopiero teraz realizowane - pozno, ale lepsze

          to niż nic :)

          • 0 0

      • WZ rano bardzo czesto od wiaduktu na chelmie do wylotu na wawe jest cala zablokowana (4)

        wiec nic by nowa sikorskiego nie dala....ale puszczenie tramwaju z petli na chelmie wzdluż sikorskiego wiaduktem nad malomiejska na gorna orunie to bylby mega fajny pomysl - w lini prostej okolo 1-1,5km wiec blizutko.

        • 9 0

        • podobno skasowal ??? (3)

          nowa sikorskiego plus tramwaj podobno??? skasowal posel rybicki z aws - dlugo tego nie bedzie bo nastepuje tu zmiana planu na jej miescu lolo policji juz stawiaja bloki

          • 9 0

          • (2)

            Racja - tam gdzie postawiono owe bloki, lata temu była planowana trasa północ-południe, będąca przedłużeniem ulicy Sikorskiego, wraz z trasą tramwajową. Jeszcze kilka lat temu na osiedlowej mapce widniało to miejsce jako niezabudowany pas ziemi pozostawiony pod tą inwestycję. I śmiem twierdzić, że był to jedyny sposób na bezproblemowe przeprowadzenie trasy odkorkowującej tę część miasta. Planiści zdecydowali jednak zbudować kilka budynków - a teraz będą wyburzać kilkanaście :/ Fakt, że się nie znam - nie posiadam żadnego wykształcenia kierunkowego. Ale to co się dzieje to moim zdaniem jeden wielki bezsens.

            • 10 0

            • Racja. A tam gdzie nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze.

              • 4 0

            • lody, nie bezsens

              • 4 0

    • Ja proponuję Nową Kaczyńskiego.

      I rok żałoby.

      • 3 2

  • zaczyna się smażenie wyborczej kiełbasy (3)

    adamowicz otwiera sezon na grilla

    • 132 7

    • trasa WZ (2)

      a przetargu na trasę WZ jak nie było tak nie ma, mimo że Adamowicz obiecał, że w 2009 trasa będzie już w budowie. GDKiA nic nie obiecywała, a już robią obwodnicę południową i węzeł WZ na obwodnicy trójmiasta.

      Adamowicz, jesteś tylko dobry w gadaniu i planowaniu.

      • 11 1

      • przetarg na trasę W-Z ogłoszono 3 marca 2010 (1)

        otwarcie ofert 19.04
        http://www.gikeuro2012.pl/przetarg_mod/pl/details,przetarg:28.html

        • 3 0

        • nie ma to jak przetarg późną wiosną, potem rozstrzygnięcie koniec maja, potem protesty i mamy już lipiec/sierpień, potem organizacja placu budowy koniec wrzesienia. i roboty zaczną się jesienią/zimą.
          Od kiedy wiadomo że trasa będzie budowana? Od kiedy mają zapewnione finansowanie? Czy dla tak ważnej inwestycji nie można tak przygotować procedury przetargu żeby w momencie zapewnienia finansowania startował przetarg? wydłużenie czasu budowy prawie na pewno obniżyło by cenę, a tak jak zwykle wszystko szybko i na łapu capu.

          • 2 0

  • Najpierw Trakt św. Wojciecha a nie Nowa Podmiejska! (6)

    Miasto planuje poszerzenie Małomiejskiej jako Nowa Podmiejska tylko po co żeby stać później w korkach na Trakcie na wysokości Sandomierskiej?

    GDDKiA która jest właścicielem Traktu św. Wojciecha jako DK nr 1 nie planuje do 2020 poszerzenia ani kapitalnego remontu.

    • 71 5

    • (2)

      Wg mapy ma powstać nowa Chmielna 2x2 (ale niestety nie ma numerka)

      • 3 0

      • (1)

        tyle, że ta Nowa Chmielna to ułatwi wyjazd na z miasta, a tym, co jadą do centrum, do Wrzeszcza i dalej, to nic nie pomoże.

        • 0 1

        • No jak nie

          No jak nie pomoże ??
          Skoro sam mówisz Ci co będą chcieli wyjechać z miasta nie będą musieli jechać Traktem, więc nie będą przeszkadzać tym co jadą do centrum, do Wrzeszcza i dalej.
          Pozdro

          • 0 0

    • Chba qygląda na to,że będzie nowy wiadukt (1)

      Jeśli na końvówce Nowej Podmiejskiej będzie wiadkut przez tory kolejowe, to i na Trakcie trochę się poprawi. Ale szkoda,że nikt nie myśli o dojeździe do Pruszcza Gd,gdzie powoli zamieszkuje się coraz więcej gdańszczan. Nie wiem czy obwodnica południowa i obwodnica Pruszcza wystarczą bez poszerzenia Traktu Św.Wojciecha.

      • 8 0

      • teraz narysuj sobie

        a przebudowana bedzie moze za 50 lat

        • 3 1

    • Zgadza się, poszerzenie Pod-,Mało-miejskiej niewiele da, jeśli wszystko stoi na światłach przy Zieleniaku.

      A gdzie buspasy?

      • 2 1

  • Gdańsk Potrzebuje Nowego Prezydenta (2)

    czas na zmiany!
    dość obiecanek ferajny budynia!!

    • 100 19

    • 100% dość dawania deweloperom ziem za grosze po znajomości (1)

      dość Renomy w Gdańsku

      Gdańsk potrzebuje gospodarza a nie człowieka który przed wyborami obiecuje
      a miał tyle lat na zrozbienie słowackiego.... i nadal stoi nawet grunty nie są kupione zaczęli niby żeby nie było że nic nie robią koło lotniska....

      Prezydent Gdańska do wymiany w 100%

      • 8 3

      • czy można nazwać księży deweloperami ???

        to chyba spore nadużycie

        • 3 0

  • Dlaczego te wszystkie nowe drogi są takie pokręcone? (1)

    Nie można było najpierw zaplanować gdzie będą drogi a potem wydawać pozwolenia na budowę nowych osiedli? Jak patrzę na tę mapę to sądzę, że będziemy zużywać kolosalne ilości paliwa żeby sobie dookoła pojeździć.

    • 68 4

    • nowa

      bo to sa: nowa nowa nowa nowa nowa itd, itp
      w gdansku kazda droga jest nowa - nowa slowo markietingowe dobrze sie spraedaje i dobrze oglupia

      • 10 2

  • ma być 2020 a będzie NIGDY! najpier trzeba splacic ECS i STADION i Muzea, pomniki (4)

    jw

    • 81 12

    • (3)

      a i korzystając z okazji chciałbym zayać Adamowicza gdzie jest NOWA SLOWACKIWEGO ?????? miałeś 8 długich lat PALANCIE!

      • 28 3

      • PALANCIE

        "Palancie", to można powiedzieć do równego sobie. Ale trudno widać od ciebie wymagać kultury

        • 5 16

      • nowa słowackiego jest poza granicami opracowania programu transportowego

        • 3 1

      • więcej argumentów mniej wyzwisk proszę...

        j.w.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane